Skip til primært indhold

Chatbots

De fleste har sikkert oplevet et symptom og efterfølgende søgt efter svar på internettet. Resultaterne er ofte forvirrende eller modstridende, hvilket kan føre til unødvendig frygt og misinformation, før man kontakter en læge. Dette understreger vigtigheden af ​​pålidelige og let tilgængelige svar, som kan leveres af en sundhedschatbot.

Projektperiode

Start: 1. juni 2022
Slut: 31. maj 2023

Chatbots er blevet mere og mere almindelige, især i den private sektor, hvor fremskridtene inden for den AI-drevne teknologi betyder, at chatbots kan forstå komplekse sætninger samt integrere med andre systemer. For at chatbots kan fungere ordentligt i sundhedssektoren, skal de kunne give klinisk valide svar.

Chatbotten skal kunne besvare patientgruppens hyppigste spørgsmål, og i tvivlstilfælde videresende henvendelsen til en sundhedsperson eller henvise patienten til andre kontaktmuligheder.

Mål

Dette projekt undersøgte potentialet for AI-baserede chatbots i sundhedssektoren, startende med patienter med endometriose, som var i kontakt med Gynækologisk Obstetrisk Afdeling på Odense Universitetshospital (OUH).

Logo: Robot head smiling with a speech bubble. Inside the speech bubble is a question mark. Above the illustration it says Chat About EndometriosisProjektet løb i tre faser:

  1. Afdække ønskerne fra patienter og sundhedspersonale til chatbotten, og hvad de havde brug for for at kunne stole på teknologien.
  2. Udvikle og teste chatbotten i samarbejde med patienter og sundhedspersonale.
  3. Indsamling af patienternes erfaringer indenfor parametre som brugervenlighed, relevans af svarene, sprog, tillid og om chatbotten kunne hjælpe patienter med at undgå misinformation om deres sygdom.

Hvis det lykkes, ville løsningen give patienterne øjeblikkelige svar og mindske belastningen af ​​personalet, som ofte besvarede mange identiske spørgsmål på telefonen eller via chatten i Mit Sygehus-appen.

Da AI-teknologien udvikler sig hurtigt, kan der opstå nye anvendelser for chatbots i fremtiden. Erfaringerne fra dette projekt vil være nyttige til at udvikle flere AI-baserede chatbot-systemer i sundhedssektoren og fungere som et springbræt til implementering i andre afdelinger eller med andre patientgrupper.

Resultater

Patienter og personale på Gynækologisk Obstetrisk Afdeling blev i efteråret 2022 interviewet med henblik på at kortlægge, hvilke ønsker, behov og holdninger de havde til chatbots i sundhedsvæsenet, og specifikt i forhold til endometriose, inden chatbotten blev udviklet. Efter udvikling og test af chatbotten blev patienter og personale igen interviewet i begyndelsen af ​​2023.

  • Interviews viste, hvor der var værdi i at have chatbotten tilgængelig og i stand til at svare uden forsinkelse, og at chatbotten blev opfattet som en stabil og brugervenlig løsning.
  • Chatbotten viste sig at være velegnet til patienter, der er nydiagnosticerede og/eller nye patienter på afdelingen, da den kan besvare generelle og praktiske spørgsmål. Chatbotten kan forberede den nye patient i god tid inden første møde på afdelingen. Chatbotten er tilsyneladende i stand til at understøtte en god vidensøgning ved at samle information ét sted, og have kvalitetssikring af klinikere, der arbejder inden for specialet.
  • Patienter, der er kendte på afdelingen og har haft diagnosen i et stykke tid (+1 år), angiver, at de ikke har meget gavn af chatbotten i sin nuværende form, da den ikke kan besvare personlige sygdomsspecifikke og behandlingsrelaterede spørgsmål. Både personale og patienter ser et stort potentiale i, at chatbotten videreudvikles, så den kunne besvare behandlingsrelaterede og sygdomsspecifikke spørgsmål.

Chatbotten er i øjeblikket implementeret i afdelingen og er tilgængelig for patienterne døgnet rundt.

Partnere

  • Gynækologisk Obstetrisk Afdeling på OUH
  • Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT)
  • Centre for Clinical AI (CAI-X)
  • Regional IT i Region Syddanmark
  • IT-afdelingen i Region Syddanmark ledte den teknologiske udvikling af botten med assistance fra firmaet SupWiz, som har specialiseret sig i chatbots.

Ekstern finansiering

Projektet blev finansieret af OUH's Innovationsfond.

Innovationsprojektet var også forankret i Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT).

Ricki Kenn Rasmussen

Innovationskonsulent

Odense Universitetshospital, Klinisk Udvikling - Innovation, Forskning & MTV


2184 7757
APPFWU02V